09 April 2009

TERSESAT DI DALAM HUTAN

TERSESAT DI DALAM HUTAN

Oleh: Ahmad Naim Hanapai.

SK Parit Melana
2007

Kami sekumpulan ahli pengakap seramai lima orang telah berkhemah di suatu kawasan air terjun. Kami membawa pelbagai peralatan perkhemahan. Air terjun itu belum lagi diterokai oleh sesiapa.

Setibanya kami di sana, kami mencari tapak perkhemahan yang sesuai. Kami mengumpul kayu api dan kemudian membaca surah Yassin secara beramai-ramai agar kawasan ini lebih terjamin keselamatannya. Kemudian, kami menjerang air. Dasar air yang jernih itu telah pun kami selemi sebaik sahaja semua aktiviti selesai.

Walaupun kami seorang ahli pengakap yang telah dilatih, namun kami terlupa akan pesanan guru pengakap iaitu, tidak menanda jalan ketika pergi ke tapak perkhemahan. Kami menyedari tentang perkara itu apabila tibanya pukul empat petang. Kami mulai kelam-kabut dibuatnya. Namun, saya selaku ketua kumpulan cuba menenangkan mereka.

Apabila mereka mulai tenang, saya mengarahkan Kamal untuk memanjat sebatang pokok yang berada berdekatan kami bertujuan untuk melihat keadaan sekeliling daripada tempat tinggi. Kehebatan Kamal memanjat pokok telah tersebar luas dalam kalangan murid sekolah kami. Jadi tidak perlulah kami bimbang.

Nasib kami malang kerana hutan itu terlalu tebal. Kami teringat akan telefon bimbit yang dibawa oleh Umi, tetapi baterinya sudah habis. Jadi gagallah kami untuk menghubungi pihak polis. Kawan kami Umi, mengarahkan kami supaya menjerit, tetapi kami ingkar kerana bimbang haiwan buas mungkin mendengarnya.

Perut kami pun berbunyi apabila ternampak seekor arnab yang lalu di hadapan kami. Naja telah membaling sebilah pisaunya pada arnab itu. Balingannya kena tepat pada kakinya. Kami menyembelihnya untuk dijadikan makanan pada hari itu. Walau dalam keadaan penat, masakan yang dimasak oleh Syafirah sungguh menyelerakan. Sejurus selepas itu, kami mencari tanah lapang untuk membuat isyarat “S.O.S” menggunakan kayu api yang dicari tadi. Kami berharap isyarat itu dapat dikesan oleh pasukan penyelamat.

Sewaktu sedang sibuk menyiapkan isyarat tersebut, Kamal terlihat kesan laluan harimau di atas tanah. Kami dengan segera berpatah balik ke tapak perkhemahan untuk menyelamatkan diri dari dikesan oleh Pak Belang. Syafirah mencadangkan agar kami semua mengikut arus sungai.

Kali ini nasib kami malang lagi, apabila terdengar seperti suara seekor beruang yang sedang tidur berhampiran sungai. Kami pun sepantas kilat berpatah balik ke tapak perkhemahan. Kami hanya berdoa dan bertawakal selepas itu. Secara tiba-tiba, kompas yang terletak di dalam beg saya terjatuh dan arah mata angina kompas tersebut menunjukkan arah timur. Saya mencadangkan agar mengikut arah timur untuk mencari jalan keluar. Kami pun memulakan perjalanan dan pada setiap jalan yang kami lalui, saya tidak lupa menanda pada setiap pokok dengan menggunakan sebilah parang yang tajam.

Nasib kami baik apabila terjumpa perkampungan orang asli. Naja mula bertanya pada orang asli itu tentang arah jalan keluar. Dia turut bersimpati dengan kami memandangkan kami nampak sedih dan keletihan. Dia segera menunjukkan kepada kami arah timur kerana arah itu terdapat jalan keluar. Kami kemudian menyambung perjalanan setelah mengucapkan terima kasih kepada Tuk Batin yang telah sudi membantu. Setelah penat berjalan, kami berhenti sebentar untuk menunaikan solat Maghrib dan meminta doa agar kami semua selamat.

Tiba-tiba kami terlihat sebuah helikopter polis berlegar-legar di udara. Dengan secepat kilat, Kamal memanjat pokok untuk memanggil helikopter tersebut. Nasib kami baik apabila pemandu helikopter itu terlihat Kamal. Mereka pun membantu membawa kami keluar dari hutan.

Setibanya di luar hutan, kami berasa dunia kami kian bersinar. Kelihatan beberapa orang anggota pasukan keselamatan sudah bersiap sedia untuk membantu kami. Kelihatan juga pelbagai wartawan dari siaran yang berbeza telah tiba untuk membuat liputan tentang kehilangan kami.

Ibu bapa kami berasa amat gembira apabila melihat kami. Kami kemudian ditemuramah oleh wartawan. Kami juga amat bersyukur kerana telah dapat memanfaatkan ilmu ketika sesat di dalam hutan sebagaimana yang telah diajar oleh Cikgu Helmi, guru pengakap sekolah kami yang berpengalaman.

AnaHan 07

SK Parit Melana

No comments:

Post a Comment