26 April 2009

PERAGUT MALANG

Karya…

Nor Afiqah Hani Senin

SK Parit Melana

6 Bestari

April/2009

Pada suatu petang, aku dan abang aku baru pulang dari sekolah. Tiba-tiba telingaku dapat menangkap bunyi wanita menjerit meminta tolong. Tolong! Tolong! Peragut!. Jeritan itu seperti tidak berapa jauh dari tempat kami tercegat berdiri. Ini tidak boleh dibiarkan, detik hatiku. Aku mesti mengambil tindakan untuk mengambil semula beg tangan wanita tersebut.

Antara tindakan yang aku ambil ialah pertama, aku menyuruh abang aku mencari pondok telefon yang terdekat untuk menelefon polis. Kami melihat dua orang anak muda berlari kencang melintasi jalan sambil membawa beg tangan yang baru diragutnya. Tanpa membuang masa, aku terus mengejar peragut tersebut sambil menjerit. “Pencuri! Tangkap orang itu!” aku berteriak dengan suara garauku. Jeritanku membuatkan beberapa orang pemuda yang berada di situ ingin membantu. Mereka juga turut mengejar. Pencuri itu berlari semakin kuat.

Sejurus selepas itu, salah seorang daripada pemuda tersebut meluahkan kata-kata. “Tangkap pencuri itu!” Semasa sedang mengejar peragut tersebut, ada seorang pemuda yang agak berusia baru hendak keluar daripada kererta ternampak kejadian ini dan cuba ingin membantu dengan menarik baju peragut tersebut tetapi peragut itu berjaya melarikan diri.

Selepas itu, peragut itu terus lari menuju ke satu lorong selebar satu setengah meter. Lorong itu pemisah antara dua buah bangunan. Kami pun mengikut sekali lelaki itu. Lankah lelaki itu terhenti apabila tiba di hujung lorong yang merupakan jalan mati. Lelaki itu mula gelabah. Dia memandang ke belakang dengan wajah yang cemas. Kami melangkah setapak demi setapak ke hadapan dengan penuh yakin.

“Saya…saya… akan pulangkan beg ini…,” luah pemuda yang berkemeja –T dan berseluar jean lusuh dengan kata-kata yang tergagap-gagap. Pada waktu itu pasukan polis pun sampai. Tanpa bersoal jawab, kami terus memberkasnya. “Ceritalah di balai polis nanti, “ ujarku dengan rasa geram. Seterusnya, kami menerangkan kedudukan kami yang sebenarnya kepada seorang pegawai polis muda itu. Tangan peragut itu digari dan dibawa masuk ke dalam lokap. Pegawai polis itu mengucapkan terima kasih kepada kami termasuk abangku.

Setelah itu, aku dan abang aku terus pergi kea rah wanita itu untuk memulangkan beg tangannya. Wanita itu pun menghampiri kami. Pada wajahnya ada sedikit keriangan. Apabila wanita itu membuka beg tangannya, dia amat gembira kerana tiada barang yang hilang. Wanita itu mengucapkan terima kasih kerana menolongnya. Wanita itu menghadiahkan RM5.00 setiap seorang kepada kami. Aku dan abang cuba menolak pemberiannya secara ikhlas, namun wanita itu tetap untuk memberikannya kepada kami berdua.

Selepas aku dan abang pulang, kami menceritakan apa yang berlaku petang tadi kepada emak dan ayah. Mereka mendengar dengan peniuh perhatian. “Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu,” kata ayah. Kami berdua berasa gembira kerana dapat menolong orang yang dalam kesusahan pada hari ini.

No comments:

Post a Comment