26 April 2009

PROGRAM INTERAKTIF ANTARA PELAJAR

SK PARIT MELANA

(MALAYSIA)

LOYANG PRIMARY SCHOOL

(SINGAPORE)

Oleh:

Cikgu Razman Mohammad

Pada 11 Jun 2008 yang lalu, buat kali pertamanya SK Parit Melana berjaya menganjurkan satu program Interaktif antara pelajar SK Parit Melana, Durian Tunggal, Melaka dan Loyang Primary School, Singapore. Tujuan program ini diadakan adalah untuk mengeratkan silaturahim antara pelajar dan guru bagi dua buah negara. Selain itu, program ini juga bertujuan memperkenalkan budaya Melayu negeri Melaka kepada guru dan pelajar Loyang Primary School Singapore melalui konsep “Pembelajaran Kebudayaan melalui Pelancongan”.

Ketibaan rombongan daripada Singapore disambut meriah oleh guru-guru, Yang Dipertua PIBG, En. Adam Mohamad dan para pelajar dengan paluan kompang. Mereka kemudiannya diarak oleh pasukan bunga manggar beserta tepak sireh dan sireh junjung lengkap berpakaian Melayu Tradisional ke dewan Bestari berkonsepkan tradisional Melayu. Di situ tetamu dan tuan rumah diminta duduk bersila dalam majlis meraikan tetamu. Selesai sahaja majlis itu, aktiviti suai kenal antara para pelajar SK Parit Melana dan Loyang Primary School diadakan bagi mengeratkan hubungan mereka.

Acara kemuncak ialah apabila para peserta rombongan telah disajikan dengan Majlis Perkahwinan Olok-Olok berkonsepkan Kebudayaan Melayu Melaka. Mereka telah disajikan dengan adat dan juga budaya Melayu yang masih diamalkan seperti pencak silat, berbalas pantun antara rombongan pengantin lelaki dan perempuan, acara menepung tawar oleh guru dan juga pelajar, persembahan Nazam, dan juga syair. Kesemua aktiviti perkahwinan olok-olok ini dilakukan oleh pelajar tahun 4 dan 5 SK Parit Melana dibawah pimpinan Puan Suhailah dan Cik Nuri Naserah.

Rombongan dari Loyang Primary School juga ada menyajikan persembahan nyanyian dan tarian aerobik kepada semua tetamu.

Peserta program juga disajikan dengan permainan tradisional iaitu ‘Tarik Upeh’, ‘Bowling Kelapa’, dan ‘Menyeret Rim basikal’. Permainan ini diadakan secara pertandingan dan setiap kumpulan diberikan nama-nama pahlawan dan pembesar Melaka seperti Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir, Hang Lekiu, Tun Perak, Tun Fatimah dan Tun Mutakhir.

Setelah selesai, para peserta dibawa melawat kelas Pendidikan Khas dan Pusat Sumber sekolah. Acara menanam pokok bunga Kesidang juga turut diadakan oleh wakil pelajar dan guru. Peserta program telah disajikan dengan makan tengah hari berkonsepkan Melayu tradisonal iaitu makan secara bersila dan berhidang. Program berakhir pada sebelah petang dengan lawatan bersama-sama ke Tropical Fruit Farm, Sungai Udang.

Pengerusi Program iaitu En. Mohd Rahdi Hj. Ahmad amat berpuas hati dengan penglibatan semua pihak yang menjayakan program yang julung kali diadakan di sekolah ini. Menurut beliau, secara keseluruhannya program ini mendapat sambutan yang amat menggalakkan dan telah memberikan pengalaman baru kepada para peserta melalui pendedahan mengenai kebudayaan Melayu Melaka.

Menurut ketua rombongan Loyang Primary School, Cikgu Md Zaren, sambutan yang diberikan oleh pihak sekolah Parit Melana amat hebat dan di luar jangkaan. Beliau juga menegaskan bahawa program ini wajar diketengahkan kerana banyak memberi manfaat kepada guru dan pelajar . Ini kerana mereka dapat mengalami sendiri pengalaman dalam majlis perkahwinan dan permainan tradisional yang amat jarang dialami di tempat mereka pada masa kini.

4 comments:

  1. salam..
    oit abg man.. cmne name kite leh slh eja ek?? mentang2 da jauh. name kite pon da lupe nk eja. hehe...

    ReplyDelete
  2. eh lupa plak..abg man sila la lawat2 blog sk tebong yg nuee da upgrade kan 2 yekk sekian trima kasih.Ekekekeke....

    ReplyDelete
  3. alamak. sory la. nanti den betolkan. bukan lupa. silap daa... jgn mare

    ReplyDelete
  4. ASKUM...

    CIKGU,NIE HAJAR DR KELAS 6 BESTARI..YG JD PENGANTIN TU BUKAN DRJH 4 TP DRJH 5..TP TAK PELAH...CKGU DH TAU SIAPE YG JD PENGANTIN MASA SKOLAH SINGAPORE DTG..JWB TAU JGN TK JWB...HEHE

    ReplyDelete