09 April 2009

PENGALAMAN YANG SUKAR DILUPAKAN

PENGALAMAN YANG SUKAR DILUPAKAN

Oleh: Afiq Farhan Abdul Rahim

SK Parit Melana
2007

Aku, Asmah, Syafiq, Azwan dan Zamri merupakan kawan baik. Sungguhpun Asmah seorang perempuan, namun dia dapat menyesuaikan dirinya dengan kawan lelaki yang lain. Syafiq pula seorang budak lelaki yang baru berpindah ke Kampung Raja manakala Azwan dan Zamri ialah kembar yang tidak seiras. Kami berlima sukakan aktiviti pengembaraan dan selalu pergi berkhemah di dalam hutan sekitar Malaysia terutamanya pada hujung minggu. Pada cuti penggal yang lalu, kami pergi berkhemah di Taman Negara Endau-Rompin yang terletak di sempadan negeri Pahang dan Johor.

Setelah memeriksa segala barang dan keperluan asas perkhemahan, kami berlima terus menaiki van dan pergi ke destinasi yang dituju. Sepanjang perjalanan, kami dapat melihat pelbagai panorama indah seperti Gunung Ledang dan hutan belantara dengan pelbagai spesis flora dan fauna yang hidup di dalamnya. Setelah tiba di pintu masuk Taman Negara itu, kami mengucapkan terima kasih kepada pemandu van dan terus melaporkan diri kepada renjer hutan yang bertugas di situ. Kami perlu melaporkan diri terlebih dahulu agar keselamatan mereka terjamin.

Kami memulakan perjalanan setelah dua jam berada di dalam van. Syafiq memegang kompas dan peta serta berjalan di hadapan kerana dia adalah orang yang paling berpengalaman di antara kami berempat. Semak-samun dan hutan belantara telah kami lalui walaupun kesukarannya amatlah dirasai. Di antara kami berempat, Asmah nampak paling penat ketika itu. Namun, dia tetap tabah kerana dia tidak mahu diejek oleh kawan-kawannya. Tiba-tiba saja Syafiq berhenti dan kelihatan resah. Aku pun bertanya kepada Syafiq kenapa jadi begitu. Setelah dia menerangkannya, semua orang duduk dan kelihatan begitu resah. Rupa-rupanya kompas Syafiq rosak dan barulah kami tersedar bahawa kami telah tersesat di tengah-tengah hutan belantara.

Memandangkan kami telah tersesat, kami nekad untuk mencari jalan keluar. Aku selaku ketua kumpulan pun segera mengadakan mesyuarat pada malam itu untuk mencari jalan keluar. Setelah mencapai kata putus, kami terpaksa bermalam di dalam hutan dan terus memasang khemah dan tidur di situ walaupun dalam keadaan takut.

Pada keesokan hari, aku, Azwan, Zamri dan Syafiq bangun awal tetapi Asmah masih tidur. Pagi itu, kami terpaksa makan sedikit sahaja untuk berjimat memandangkan kami telah tersesat. Wajah Azwan dan Zamri nampak muram tetapi Syafiq kelihatan tenang. Aku cuba membuat lawak. Akhirnya, Azwan dan Zamri kembali ceria. Aku menjelaskan kepada mereka bahawa perasaan muram akan menyebabkan masalah menjadi lebih kusut. Aku terus memberi sedikit nasihat dan kata-kata semangat agar mereka kembali tenang.

Tiba-tiba Asmah keluar dari khemah dengan tergesa-gesa dan mengadu kesakitan pada jari kelingkingnya sebelah kanan. Azwan dengan pantas memeriksa jarinya dan mendapati jari Asmah telah disengat seekor tebuan. Azwan menyapu ubat yang dibawanya dan memicit-micit jari Asmah sehingga bias tebuan itu keluar. Asmah menangis kerana menahan kesakitan manakala rakannya yang lain cuba menenangkannya. Walaupun dalam kesakitan Asmah tetap mahu meneruskan perjalanan untuk keluar dari hutan itu.

Selepas itu, aku mencadangkan agar mencari tanah lapang atau sungai yang berdekatan agar mudah dikesan oleh renjer hutan. Selepas itu, kami mengemaskan barang dan bersedia untuk meneruskan perjalanan. Ketika sedang berjalan-jalan, kami terdengar deruan air sungai yang mengalir di hadapan kami. Aku berasa amat gembira kerana dapat menemui sebatang sungai yang dapat membantu kami pulang dengan lebih cepat.

Memandangkan kawasan di seberang sungai lebih sesuai untuk dilalui, kami mengambil keputusan untuk menyeberangi sungai itu. Aku memulakan cabaran itu dengan mudah. Begitu juga dengan Syafiq, Asmah dan Zamri. Ketika giliran Azwan, dia kelihatan agak gementar dan dia tergelincir tetapi sempat diselamatkan oleh Zamri yang berada berdekatan Azwan ketika itu. Namun, kit pertolongan cemasnya hanyut dibawa arus ketika keadaan kelam-kabut itu.

Setelah semuanya selesai menyeberang, awan mendung mula menutupi cahaya mentari. Hujan rintik-rintik mula turun membasahi bumi. Asmah mula mendesak kami untuk mencari tempat berteduh. Azwan segera menuding jari ke arah pintu sebuah gua berhampiran dengan tebing sungai. Kami bersetuju untuk memasuki gua itu walaupun nampak kelihatan amat menakutkan. Walaupun ketakutan, namun kami bersyukur kerana dapat mencari tempat berteduh daripada ditimpa hujan yang semakin lebat di luar pintu gua. Kami sempat berbual dan bergurau senda sementara menunggu hujan reda.

Tiba-tiba kami terdengar bunyi suara seperti seekor beruang yang berada di kawasan itu. Bunyi suara itu semakin kuat dan mungkin berada di dalam gua yang sama. Ketika kami sedang meneliti bunyi suara itu, kami ternampak seekor beruang matahari berlari menuju ke arah kami dalam keadaan marah. Kami lari lintang-pukang kerana tahu padah yang akan menimpa jika masih berada di situ lagi. Walaupun hujan masih lebat, kami tetap sabar menempuh cabaran.

Ketika hujan beransur reda, kami masih berehat di satu kawasan lapang kerana kepenatan selepas berjaya meloloskan diri dari bahaya. Tiba-tiba kami terdengar bunyi helikopter, lalu kami dengan pantas bersama-sama mengambil batu-batu di dalam sungai berhampiran dan membentuk perkataan S.O.S (Save Our Soul). Tidak lama kemudian sebuah helikopter mendarat di kawasan tanah lapang untuk menyelamatkan kami. Kami terus dibawa menaiki helikopter tersebut untuk keluar dari hutan dan pulang ke rumah. Kami amat bersyukur kerana tiada peristiwa yang tidak diingini berlaku terhadap kami berlima. Kami juga selamat bertemu dengan keluarga masing-masing setelah puas meredah hutan.

Inilah pengalaman paling mencabar yang sukar aku lupakan dalam hidup. Aku berharap pengalaman ini menjadi pengajaran sekiranya aku ingin melakukan aktiviti itu sekali lagi.

AfaRa 07

SK Parit Melana

TERSESAT DI DALAM HUTAN

TERSESAT DI DALAM HUTAN

Oleh: Ahmad Naim Hanapai.

SK Parit Melana
2007

Kami sekumpulan ahli pengakap seramai lima orang telah berkhemah di suatu kawasan air terjun. Kami membawa pelbagai peralatan perkhemahan. Air terjun itu belum lagi diterokai oleh sesiapa.

Setibanya kami di sana, kami mencari tapak perkhemahan yang sesuai. Kami mengumpul kayu api dan kemudian membaca surah Yassin secara beramai-ramai agar kawasan ini lebih terjamin keselamatannya. Kemudian, kami menjerang air. Dasar air yang jernih itu telah pun kami selemi sebaik sahaja semua aktiviti selesai.

Walaupun kami seorang ahli pengakap yang telah dilatih, namun kami terlupa akan pesanan guru pengakap iaitu, tidak menanda jalan ketika pergi ke tapak perkhemahan. Kami menyedari tentang perkara itu apabila tibanya pukul empat petang. Kami mulai kelam-kabut dibuatnya. Namun, saya selaku ketua kumpulan cuba menenangkan mereka.

Apabila mereka mulai tenang, saya mengarahkan Kamal untuk memanjat sebatang pokok yang berada berdekatan kami bertujuan untuk melihat keadaan sekeliling daripada tempat tinggi. Kehebatan Kamal memanjat pokok telah tersebar luas dalam kalangan murid sekolah kami. Jadi tidak perlulah kami bimbang.

Nasib kami malang kerana hutan itu terlalu tebal. Kami teringat akan telefon bimbit yang dibawa oleh Umi, tetapi baterinya sudah habis. Jadi gagallah kami untuk menghubungi pihak polis. Kawan kami Umi, mengarahkan kami supaya menjerit, tetapi kami ingkar kerana bimbang haiwan buas mungkin mendengarnya.

Perut kami pun berbunyi apabila ternampak seekor arnab yang lalu di hadapan kami. Naja telah membaling sebilah pisaunya pada arnab itu. Balingannya kena tepat pada kakinya. Kami menyembelihnya untuk dijadikan makanan pada hari itu. Walau dalam keadaan penat, masakan yang dimasak oleh Syafirah sungguh menyelerakan. Sejurus selepas itu, kami mencari tanah lapang untuk membuat isyarat “S.O.S” menggunakan kayu api yang dicari tadi. Kami berharap isyarat itu dapat dikesan oleh pasukan penyelamat.

Sewaktu sedang sibuk menyiapkan isyarat tersebut, Kamal terlihat kesan laluan harimau di atas tanah. Kami dengan segera berpatah balik ke tapak perkhemahan untuk menyelamatkan diri dari dikesan oleh Pak Belang. Syafirah mencadangkan agar kami semua mengikut arus sungai.

Kali ini nasib kami malang lagi, apabila terdengar seperti suara seekor beruang yang sedang tidur berhampiran sungai. Kami pun sepantas kilat berpatah balik ke tapak perkhemahan. Kami hanya berdoa dan bertawakal selepas itu. Secara tiba-tiba, kompas yang terletak di dalam beg saya terjatuh dan arah mata angina kompas tersebut menunjukkan arah timur. Saya mencadangkan agar mengikut arah timur untuk mencari jalan keluar. Kami pun memulakan perjalanan dan pada setiap jalan yang kami lalui, saya tidak lupa menanda pada setiap pokok dengan menggunakan sebilah parang yang tajam.

Nasib kami baik apabila terjumpa perkampungan orang asli. Naja mula bertanya pada orang asli itu tentang arah jalan keluar. Dia turut bersimpati dengan kami memandangkan kami nampak sedih dan keletihan. Dia segera menunjukkan kepada kami arah timur kerana arah itu terdapat jalan keluar. Kami kemudian menyambung perjalanan setelah mengucapkan terima kasih kepada Tuk Batin yang telah sudi membantu. Setelah penat berjalan, kami berhenti sebentar untuk menunaikan solat Maghrib dan meminta doa agar kami semua selamat.

Tiba-tiba kami terlihat sebuah helikopter polis berlegar-legar di udara. Dengan secepat kilat, Kamal memanjat pokok untuk memanggil helikopter tersebut. Nasib kami baik apabila pemandu helikopter itu terlihat Kamal. Mereka pun membantu membawa kami keluar dari hutan.

Setibanya di luar hutan, kami berasa dunia kami kian bersinar. Kelihatan beberapa orang anggota pasukan keselamatan sudah bersiap sedia untuk membantu kami. Kelihatan juga pelbagai wartawan dari siaran yang berbeza telah tiba untuk membuat liputan tentang kehilangan kami.

Ibu bapa kami berasa amat gembira apabila melihat kami. Kami kemudian ditemuramah oleh wartawan. Kami juga amat bersyukur kerana telah dapat memanfaatkan ilmu ketika sesat di dalam hutan sebagaimana yang telah diajar oleh Cikgu Helmi, guru pengakap sekolah kami yang berpengalaman.

AnaHan 07

SK Parit Melana

Pameran Buku Peringkat Negeri Melaka 2009 Suatu Catatan

Pengalaman bersama keluarga ke

Pameran Buku Peringkat Negeri Melaka 2009

Hasil karya…

Aisyah Hanapi

6 Bestari

---------------------------------------

Satu pameran buku telah diadakan pada hari Ahad yang lepas bertempat di MITC (Pusat Perdagangan Antarabangsa Melaka). Saya sekeluarga telah pergi ke pameran tersebut dengan menaiki sebuah kereta berjenama Toyota Altis. Kami bertolak dari rumah pada pukul 10.30 pagi dan sampai setengah jam kemudian.

Kami terpaksa mengharungi kesesakan di tempat meletak kereta. Ayah menyuruh kami menunggu di pintu masuk sementara ayah mencari tempat meletak kereta. Setelah sepuluh minit menunggu, kami pun masuk ke pameran tersebut bersama-sama. Terdapat ramai orang yang berada di pameran itu. Ada juga pelancong asing yang datang ke pameran itu.

Tujuan kami ke pameran itu adalah untuk membeli buku dan melihat pameran buku yang terdapat di situ. Ketika dalam perjalanan, saya terserempak dengan rakan sekelas saya, Adlina. Dia juga ingin membeli buku di situ. Setelah berbual ringkas, aku meneruskan langkah menuju ke gerai seterusnya. Aku ternampak sebuah gerai yang menjual buku kanak-kanak. Adik bersungguh-sungguh menyuruh ibu membelikan buku cerita yang bertajuk ‘Anak Arnab Melawan Serigala’. Ibu pun membelikan buku tersebut dengan harga RM 12.90.

Kemudian, kami meneruskan perjalanan. Sebaik tiba di sebauh gerai, saya, kakak dan abang sempat membaca buku dan majalah yang dipamerkan. Sambil membaca, kami meneliti isi buku tersebut sebelum membeli. Ayah telah membelikan saya sebuah majalah Dewan Pelajar. di situ terdapat juga pemeran berkaitan internet. Saya mendaftarkan diri untuk mempelajari tentang internet. Seorang pekerja pameran tersbut membawa saya ke sebuah komputer dan mengajar saya cara-cara membuka internet. Saya berasa sungguh gembira.

Di situ juga terdapat pelbagai pertandingan yang diadakan seperti mewarna, melukis dan bercerita. Saya telah mendaftarkan diri dalam pertandingan teka silang kata dan abang menyertai pertandingan bercerita. Adik pula menyertai pertandingan mewarna. Dengan sokongan keluarga, kami berasa yakin dan bersemangat untuk menyertai pertandingan itu. Saya menggunakan masa yang diberikan dengan teliti untuk menjawab teka silang kata tersebut. Setelah beberapa minit menunggu, akhirnya keputusan pun diumumkan oleh hakim. Kami berasa agak gementar dan berdebar-debar. Tiba-tiba saya terdengar nama saya disebut oleh pengacara majlis sebagai pemenang tempat pertama. Saya mendapat hamper, sijil penyertaan, piala dan wang tunai RM 200.00. Abang hanya mendapat tempat kedua manakala adik mendapat hadiah saguhati.

Kami terus melangkahkan kaki menuju ke gerai seterusnya. Satu perkara menarik berlaku iaitu kami dapat berjumpa dengan seorang karyawan iaitu Faisal Tehrani yang sedang mempromosikan novel terbaharunya. Aku sempat mengambil tandatangannya sebagai kenangan. Di gerai tersebut, kakak saya telah membeli sebuah novel yang bertajuk ‘ Bila Tuhan Berbicara’. Anggota keluarga saya berpendapat, pameran dahulu tidak semeriah sekarang dan dahulunya tidak menjemput karyawan-karyawan ke pameran seperti ini.

Akhirnya, setelah kami penat berjalan kami pun pulang ke rumah. Pada waktu itu jam menunjukkan pukul empat petang. Kami berasa sangat gembira dan berharap dapat pergi ke pameran yang lebih besar lagi pada masa akan datang.

Modul Bahasa Melayu UPSR 2009

MODUL

BAHASA MELAYU

Ujian Pencapaian

Sekolah Rendah

Unit 2

Cerita

Oleh:

Razman Mohammad

SK Parit Melana

Cetakan Pertama 2009

Latihan 1.

Arahan. Isi tempat kosong berpandukan pilihan jawapan yang diberikan.

(1)……………… …………....yang tidak dapatku (2)………………………sehingga kini.

Dalam (3)……………… ini, tentu ada peristiwa yang tidak dapat kita lupakan. Peristiwa ini selalunya akan meninggalkan (4)…………………. yang mendalam dalam kehidupan seseorang. Bagi diriku, ada satu peristiwa yang (5)……………….. aku lupakan sehingga hari ini. Peristiwa yang tidak dapat aku lupakan ini berlaku ketika aku berusia 10 tahun dan bersekolah di Sekolah Kebangsaan Parit Melana. Kejadian berlaku sewaktu aku bersama-sama rakan sekelasku berjalan (6)………………………. ke kantin untuk pergi berehat bersama-sama.

Kejadian bermula sebaik sahaja aku keluar dari (7)………………… selepas guru Bahasa Melayu iaitu Cikgu Razman membenarkan kami semua keluar pergi ke kantin. Ketika aku sedang menuruni (8)……………………., aku ternampak seorang murid tahun tiga berlari-lari bersama-sama rakannya sambil (9)…………………………. sesama sendiri. Aku cuba menasihati mereka namun tidak diendahkan. Aku meneruskan langkahku menuju ke kantin (10)…..……………. rakanku iaitu Amin dan Roslan.

Sewaktu aku bersama-sama rakan sedang berjalan sambil (11)..…………………… menuju ke kantin, tiba-tiba aku terdengar suara orang menjerit kesakitan. Tanpa (12)………………..…… masa, aku mengajak Amin dan Roslan pergi ke arah bunyi itu. Alangkah terkejutnya apabila aku melihat seorang budak tahun tiga yang pernah aku nasihatkan tadi (13)……….…………….. ke dalam longkang berhampiran kantin sekolah. Dia menangis teresak-esak akibat tangannya yang patah dan kepalanya yang berdarah. Aku dan rakanku lantas memberikan (14)……………………… yang sewajarnya kepada budak itu berbekalkan pengalaman ketika aku menyertai pasukan beruniform iaitu Pasukan Bulan Sabit Merah pimpinan Cikgu Sharom.

Antara langkah yang aku dan rakanku lakukan ialah pertamanya, kami bertiga (15)……………………… keluar dari longkang itu dengan berhati-hati agar tidak menambah lagi kesakitan yang sedang dialaminya. Sejurus selepas itu, aku meminta Amin pergi (16)……………………… guru yang bertugas pada minggu ini iaitu Cikgu Rahdi untuk memaklumkan akan kejadian ini. Amin bergegas pergi sebaik sahaja aku menghabiskan ayat yang terakhir manakala aku dan Roslan cuba untuk (17)……..………………….. bantuan awal sementara Cikgu Rahdi tiba.

Tanpa berlengah, aku (18)…….……………………….. budak itu dengan menasihatinya agar berhenti menangis dan menjelaskan bahawa kesakitannya akan beransur pulih jika banyak bersabar. Kemudian, aku dan Roslan mengangkatnya untuk dibawa ke bilik rawatan yang terletak tidak jauh dari tempat kejadian. Sebaik tiba, aku terus memasang kipas di dalam bilik itu. Roslan pula pergi mendapatkan peti (19)……..………………….. yang terletak di dalam almari. Lantas, aku terus mengambil kapas untuk membersihkan luka pada kepalanya agar darah berhenti mengalir dan aku juga cuba membuat anduh dan memakaikan (20)………………….. tersebut secara perlahan-lahan agar tangannya tidak terasa sakit. Bagi mengurangkan kesakitan yang dialaminya, aku memberikannya minum air suam dan mengusap kepalanya sambil menasihatinya agar banyak bersabar. Budak itu akhirnya mendengar apa yang aku nasihati. Aku berasa sungguh gembira.

Tujuh minit kemudian, Cikgu Rahdi pun tiba ke bilik rawatan lalu bertanya kepadaku apa yang telah terjadi. Aku menceritakan apa yang telah terjadi dan apa yang aku dan Roslan lakukan sebentar tadi. Cikgu Rahdi memuji kami kerana pantas bertindak. Kemudian, Cikgu Rahdi meminta kami bertiga membantunya membawa budak itu masuk ke dalam keretanya untuk (21)…………..……………. ke hospital. Kami semua telah mengikut Cikgu Rahdi ke hospital Durian Tunggal yang jaraknya lebih kurang 7 kilometer dari sekolahku. Dalam perjalanan, budak itu mengerang kesakitan lagi kerana tangannya yang patah masih terasa sakit semula. Kami semua memintanya agar (22)………..……………… kerana tidak lama lagi akan sampai ke hospital.

Sepuluh minit kemudian, kereta yang dipandu Cikgu Rahdi tiba di perkarangan hospital. Kami membantu membawanya ke (23)…….……….………… rawatan menggunakan kerusi roda yang terdapat di situ. Sebaik tiba, jururawat di situ memita agar kami berada di luar bilik rawatan sementara menunggu budak itu diberi rawatan. Ketika di luar bilik, Cikgu Rahdi meminta aku (24)…….……………………….. ibu budak itu menggunakan telefon bimbitnya untuk memberitahu bahawa anaknya kini berada di hospital kerana mengalami kecederaan akibat terjatuh. Dua puluh minit kemudian, ibunya tiba di (25)…….…………………….. bersama bapanya. Mereka kelihatan cemas. Namun, Cikgu Rahdi telah menjelaskan kepada mereka apa yang telah berlaku di sekolah pagi tadi. Ibu dan bapa budak itu yang merupakan jiranku telah (26)………………………………. terima kasih kepada kami bertiga kerana bertindak pantas memberikan bantuan awal kepada anaknya. Kami bertiga merasa bangga kerana berjaya membantu rakan dalam kesusahan.

Tidak lama selepas itu, seorang (27)………..…………….. dan jururawat keluar dari bilik rawatan dan berjumpa dengan ibu bapa budak itu dan memberitahu bahawa budak itu perlu dimasukkan ke (28)…………..…. selama seminggu bagi tujuan rawatan selanjutnya. Setelah mendengar berita itu kami bertiga telah bersalaman dengan ibu bapa budak itu sebelum pulang semula ke sekolah bersama Cikgu Rahdi. Sebaik tiba di kelas, kami (29)……………………… kepada guru kelas dan rakan tentang kejadian yang berlaku. Guru kelas kami juga memuji tindakan yang kami lakukan dan meminta semua murid memberikan tepukan yang gemuruh kepada kami tanda penghormatan. Kami bertiga bersyukur dan bangga kerana dapat (30)……………………..…. orang di dalam kesusahan. Benarlah kata pepatah bahawa buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Inilah pengalaman yang aku alami dan tidak dapat aku lupakan sehingga kini. Sekian.

Pilihan jawapan.

berbual-bual memberi hidup menceritakan membuang bersama kesan lupakan terjatuh memberitahu bertolak-tolakan bersabar sukar menenangkan kecemasan bantuan membantunya wad mengucapkan bilik dibawa menuju doktor menelefon anduh Peristiwa hospital menolong tangga kelas

Latihan 2.

Arahan. Jawab semua soalan berdasarkan cerita yang dibaca.

  1. Peristiwa ini berlaku pada usia “Aku” berapa tahun dan dalam darjah berapa?

...................................................................................................................................................

  1. Siapakah nama guru bahasa Melayu dalam cerita ini?

...........................................................................................

  1. Di manakah kejadian ini berlaku?

...........................................................................................

  1. Siapakah nama kawan “Aku”?

...........................................................................................

  1. Siapakah nama guru yang membawa budak itu ke hospital?

.....................................................................................................

  1. Senaraikan 6 tindakan yang dilakukan oleh tiga orang murid untuk membantu budak tersebut.

1)……………………………………………………………………………………………………..

2)……………………………………... ……………………………………………………………

3)……………………………………………………………………………………………………..

4)……………………………………………………………………………………………………..

5)……………………………………………………………………………………………………..

6)……………………………………………………………………………………………………..

Latihan 3.

ARAHAN: Berdasarkan rangka jawapan di bawah, buat karangan cerita selengkapnya.

Rangka jawapan.

Pengenalan

- Dalam hidup - peristiwa – sukar dilupakan – tinggalkan kesan – usia 10 tahun – sewaktu menuju kantin – rehat – bersama rakan

Isi-isi penting

1. keluar dari kelas - Cikgu membenarkan - ke kantin - menuruni tangga- ternampak murid berlari-lari - bertolak-tolakan - menasihati - tidak diendahkan

2. sedang berjalan - bual-bual - terdengar - menjerit kesakitan - pergi ke arah bunyi - terkejut - budak - terjatuh - longkang - menangis teresak-esak - patah – kepala berdarah - memberikan bantuan - pengalaman - pasukan beruniform

3. membantu - berhati-hati - memberitahu guru - kejadian - bantuan awal

4. menenangkan – menasihati - berhenti menangis - pulih – mengangkat - bilik rawatan - memasang kipas - peti kecemasan - kapas - membersihkan luka - anduh - minum air suam - mengusap kepala - sungguh gembira.

5. Cikgu tiba - bertanya - menceritakan - memuji - pantas bertindak - membantu keretanya – hospital - ikut - mengerang kesakitan - bersabar

6. tiba - bilik rawatan - kerusi roda - jururawat - luar bilik rawatan - diberi rawatan - menelefon - ibu - memberitahu - anaknya - hospital - kecederaan - terjatuh - ibunya tiba - kelihatan cemas - menjelaskan - merupakan jiranku - ucapkan terima kasih - bertindak pantas - bantuan awal - bangga - membantu

Penutup.

- doktor dan jururawat - berjumpa dengan ibu bapa - dimasukkan ke wad - rawatan - bersalaman - pulang - sekolah - di kelas - menceritakan - guru kelas dan rakan - memuji tindakan - tepukan yang gemuruh - bersyukur dan bangga - menolong - buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali- pengalaman tidak dapat - lupakan - kini.

Peristiwa yang tidak dapatku lupakan sehingga kini.

Peristiwa yang tidak dapatku lupakan sehingga kini.

oleh: Cikgu Razman Mohammad
SK Parit Melana

Dalam hidup ini, tentu ada peristiwa yang tidak dapat kita lupakan. Peristiwa ini selalunya akan meninggalkan kesan yang mendalam dalam kehidupan seseorang. Bagi diriku, ada satu peristiwa yang sukar aku lupakan sehingga hari ini. Peristiwa yang tidak dapat aku lupakan ini berlaku ketika aku berusia 10 tahun dan bersekolah di Sekolah Kebangsaan Parit Melana. Kejadian berlaku sewaktu aku bersama-sama rakan sekelasku berjalan menuju ke kantin untuk pergi berehat bersama-sama.

Kejadian bermula sebaik sahaja aku keluar dari kelas selepas guru Bahasa Melayu iaitu Cikgu Razman membenarkan kami semua keluar pergi ke kantin. Ketika aku sedang menuruni tangga, aku ternampak seorang murid tahun tiga berlari-lari bersama-sama rakannya sambil bertolak-tolakan sesama sendiri. Aku cuba menasihati mereka namun tidak diendahkan. Aku meneruskan langkahku menuju ke kantin bersama rakanku iaitu Amin dan Roslan.

Sewaktu aku bersama-sama rakan sedang berjalan sambil berbual-bual menuju ke kantin, tiba-tiba aku terdengar suara orang menjerit kesakitan. Tanpa membuang masa, aku mengajak Amin dan Roslan pergi ke arah bunyi itu. Alangkah terkejutnya apabila aku melihat seorang budak tahun tiga yang pernah aku nasihatkan tadi terjatuh ke dalam longkang berhampiran kantin sekolah. Dia menangis teresak-esak akibat tangannya yang patah dan kepalanya yang berdarah. Aku dan rakanku lantas memberikan bantuan yang sewajarnya kepada budak itu berbekalkan pengalaman ketika aku menyertai pasukan beruniform iaitu Pasukan Bulan Sabit Merah pimpinan Cikgu Sharom.

Antara langkah yang aku dan rakanku lakukan ialah pertamanya, kami bertiga membantunya keluar dari longkang itu dengan berhati-hati agar tidak menambah lagi kesakitan yang sedang dialaminya. Sejurus selepas itu, aku meminta Amin pergi memberitahu guru yang bertugas pada minggu ini iaitu Cikgu Rahdi untuk memaklumkan akan kejadian ini. Amin bergegas pergi sebaik sahaja aku menghabiskan ayat yang terakhir manakala aku dan Roslan cuba untuk memberi bantuan awal sementara Cikgu Rahdi tiba.

Tanpa berlengah, aku menenangkan budak itu dengan menasihatinya agar berhenti menangis dan menjelaskan bahawa kesakitannya akan beransur pulih jika banyak bersabar. Kemudian, aku dan Roslan mengangkatnya untuk dibawa ke bilik rawatan yang terletak tidak jauh dari tempat kejadian. Sebaik tiba, aku terus memasang kipas di dalam bilik itu. Roslan pula pergi mendapatkan peti kecemasan yang terletak di dalam almari. Lantas, aku terus mengambil kapas untuk membersihkan luka pada kepalanya agar darah berhenti mengalir dan aku juga cuba membuat anduh dan memakaikan anduh tersebut secara perlahan-lahan agar tangannya tidak terasa sakit. Bagi mengurangkan kesakitan yang dialaminya, aku memberikannya minum air suam dan mengusap kepalanya sambil menasihatinya agar banyak bersabar. Budak itu akhirnya mendengar apa yang aku nasihati. Aku berasa sungguh gembira.

Tujuh minit kemudian, Cikgu Rahdi pun tiba ke bilik rawatan lalu bertanya kepadaku apa yang telah terjadi. Aku menceritakan apa yang telah terjadi dan apa yang aku dan Roslan lakukan sebentar tadi. Cikgu Rahdi memuji kami kerana pantas bertindak. Kemudian, Cikgu Rahdi meminta kami bertiga membantunya membawa budak itu masuk ke dalam keretanya untuk dibawa ke hospital. Kami semua telah mengikut Cikgu Rahdi ke hospital Durian Tunggal yang jaraknya lebih kurang 7 kilometer dari sekolahku. Dalam perjalanan, budak itu mengerang kesakitan lagi kerana tangannya yang patah masih terasa sakit semula. Kami semua memintanya agar bersabar kerana tidak lama lagi akan sampai ke hospital.

Sepuluh minit kemudian, kereta yang dipandu Cikgu Rahdi tiba di perkarangan hospital. Kami membantu membawanya ke bilik rawatan menggunakan kerusi roda yang terdapat di situ. Sebaik tiba, jururawat di situ memita agar kami berada di luar bilik rawatan sementara menunggu budak itu diberi rawatan. Ketika di luar bilik, Cikgu Rahdi meminta aku menelefon ibu budak itu menggunakan telefon bimbitnya untuk memberitahu bahawa anaknya kini berada di hospital kerana mengalami kecederaan akibat terjatuh. Dua puluh minit kemudian, ibunya tiba di hospital bersama bapanya. Mereka kelihatan cemas. Namun, Cikgu Rahdi telah menjelaskan kepada mereka apa yang telah berlaku di sekolah pagi tadi. Ibu dan bapa budak itu yang merupakan jiranku telah mengucapkan terima kasih kepada kami bertiga kerana bertindak pantas memberikan bantuan awal kepada anaknya. Kami bertiga merasa bangga kerana berjaya membantu rakan dalam kesusahan.

Tidak lama selepas itu, seorang doktor dan jururawat keluar dari bilik rawatan dan berjumpa dengan ibu bapa budak itu dan memberitahu bahawa budak itu perlu dimasukkan ke wad selama seminggu bagi tujuan rawatan selanjutnya. Setelah mendengar berita itu kami bertiga telah bersalaman dengan ibu bapa budak itu sebelum pulang semula ke sekolah bersama Cikgu Rahdi. Sebaik tiba di kelas, kami menceritakan kepada guru kelas dan rakan tentang kejadian yang berlaku. Guru kelas kami juga memuji tindakan yang kami lakukan dan meminta semua murid memberikan tepukan yang gemuruh kepada kami tanda penghormatan. Kami bertiga bersyukur dan bangga kerana dapat menolong orang di dalam kesusahan. Benarlah kata pepatah bahawa buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Inilah pengalaman yang aku alami dan tidak dapat aku lupakan sehingga kini. Sekian.

Sepandai-panadai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga.

oleh: Aisyah Hanapi. SK Parit Melana

6 Bes 2009


Ketika sedang seronok menonton televisyen di ruang tamu, tiba-tiba aku terdengar satu bunyi seperti benda jatuh berdekatan dengan rumahku. Aku tidak mengendahkan bunyi itu dan terus menonton televisyen semula. Aku menyangka bunyi itu adalah bunyi benda jatuh kerana dilanggar oleh seekor kucing.

Tiba-tiba, aku tergerak hati untuk meninju ke luar tingkap. Lalu, aku terus pergi kea rah tingkap dan meninjau ke luar. Alangkah terperanjatnya aku apabila melihat dua orang lelaki bertopeng sedang memecah masuk rumah jiranku melalui tingkap rumah jiranku.

Aku terus berlari ke tingkat atas menuju ke bilik ibu bapaku untuk memberitahu kejadian yang aku lihat sebentar tadi. Setelah tiba, aku terus mengejutkan ayahku dan memberitahu bahawa rumah jiranku dimasuku pencuri. Tanpa berlengah lagi, ayahku mengambil telefon bimbit yang berada di atas almari solek dan terus mendail 999 iaitu talian kecemasan.

Setelah beberapa minit menunggu, anggota polis pun tiba. Mereka terus mengepong rumah jiranku. Sebaik mengetahui kelibat mereka diperhatikan, pencuri itu bergegas keluar dari rumah jiranku melalui tingkap untuk melarikan diri. Malangnya, salah seorang daripada pencuri tersebut berjaya diberkas oleh tiga orang anggota polis setelah aksi bergelut antara satu sama lain terjadi.

Seorang lagi pencuri berjaya melepaskan diri daripada kepungan pihak polis. Dia berlari sekuat hatinya untuk menyelamatkan dirinya. Aku yang melihat kejadian itu, tercengang seketika. Tiba-tiba pandanganku berubah ke arah rak kasut yang terletak di tepi pintu. Aku pun mendapat satu idea. Aku lantas mengambil kasut tumit tinggi ibuku lalu membaling ke arah pencuri itu. Balinganku agak bagus dan tepat ke sasaran iaitu ke arah bahagian kepala. Pencuri itu terkejut lalu terjatuh akibat terlanggar batu.

Anggota polis terus memberkas pencuri tersebut dan akhirnya semua pencuri itu berjaya ditangkap. Pihak polis dan keluarga jiranku mengucapkan terima kasih kepada aku kerana telah membantu mereka memberkas pencuri-pencuri itu dan telah menyelamatkan rumah jiranku daripada dirompak. Aku berasa sangat gembira dan bangga kerana dapat membantu orang yang berada dalam kesusahan.

Malang tidak berbau.

Hasil karya

Norasyikin bt Abdullah

SK Alor Gajah 1

Jarum pada jam di kelas menunjukkan tepat pukul 3.00 petang. Ini menandakan masa untuk aku dan rakan-rakan pulang dari menghadiri kelas tambahan yang diadakan di sekolah. Ketika aku dan rakan-rakan hendak pulang ke rumah, telah berlaku satu kemalangan di sebatang jalan raya melibatkan seorang rakanku dengan sebuah kenderaan.

Kejadian itu berlaku ketika aku dan rakan-rakan sedang mengayuh basikal untuk pulang ke rumah. Aku dan rakan-rakan menyedari tentang kemalangan tersebut apabila terdengar bunyi yang sangat kuat. Kemalangan itu melibatkan seorang rakanku iaitu Kamal dengan sebuah kenderaan berjenama Toyota Vios yang dipandu laju. Akibat kemalangan itu, rakanku terjatuh di atas jalan raya.

Tanpa berlengah masa, aku dan rakan-rakan menuju ke tempat kejadian untuk memberi bantuan. Pemandu kereta yang melanggar rakanku itu sempat melarikan ketika aku dan rakan-rakan sibuk menguruskan rakanku yang terjatuh itu akibat tergeser dengan kereta tersebut. Namun, nasib menyebelahi kami apabila salah seorang rakan kami sempat mencatat nombor pendaftaran kereta tersebut iaitu MBJ 4424.

Aku dan rakan-rakan membawa mangsa ke tepi supaya tidak berlaku kesesakan lalu lintas. Aku dan rakan-rakan memberi rawatan kecemasan supaya darah di bahagian kepalanya tidak mengalir dengan banyak. Aku lantas menyuruh salah seorang rakanku iaitu Amir untuk menelefon ambulans. Setelah beberapa minit, ambulans pun tiba untuk membawa Kamal ke hospital bagi mendapatkan rawatan lanjut. Aku dan rakan-rakanku mengiringi Kamal ke hospital menaiki ambulans tersebut.

Sebaik sahaja tiba di hospital, Kamal dimasukkan ke bilik kecemasan untuk menerima rawatan lanjut. Sementara menunggu, saya telah memberitahu kepada keluarga mangsa bahawa mangsa kini berada di Hospital Besar Melaka. Ibu dan bapa Kamal terkejut mendengar berita itu. Mereka bergegas ke hospital untuk melihat keadaan anaknya.

Sebaik tiba, doktor menjelaskan perkara yang sebenarnya berlaku kepada anaknya. Ibu dan bapa Kamal kini faham akan apa yang telah terjadi terhadap anaknya. Mereka berdua mengucapkan terima kasih kepada kami kerana cepat bertindak bagi menyelamatkan nyawa anaknya. Aku dan rakan-rakan bersyukur kerana Kamal tidak mengalami kecederaan serius. Aku dan rakan-rakan juga berasa bangga kerana dapat membantu rakan dalam kesusahan.