09 April 2009

Modul Bahasa Melayu UPSR 2009

MODUL

BAHASA MELAYU

Ujian Pencapaian

Sekolah Rendah

Unit 2

Cerita

Oleh:

Razman Mohammad

SK Parit Melana

Cetakan Pertama 2009

Latihan 1.

Arahan. Isi tempat kosong berpandukan pilihan jawapan yang diberikan.

(1)……………… …………....yang tidak dapatku (2)………………………sehingga kini.

Dalam (3)……………… ini, tentu ada peristiwa yang tidak dapat kita lupakan. Peristiwa ini selalunya akan meninggalkan (4)…………………. yang mendalam dalam kehidupan seseorang. Bagi diriku, ada satu peristiwa yang (5)……………….. aku lupakan sehingga hari ini. Peristiwa yang tidak dapat aku lupakan ini berlaku ketika aku berusia 10 tahun dan bersekolah di Sekolah Kebangsaan Parit Melana. Kejadian berlaku sewaktu aku bersama-sama rakan sekelasku berjalan (6)………………………. ke kantin untuk pergi berehat bersama-sama.

Kejadian bermula sebaik sahaja aku keluar dari (7)………………… selepas guru Bahasa Melayu iaitu Cikgu Razman membenarkan kami semua keluar pergi ke kantin. Ketika aku sedang menuruni (8)……………………., aku ternampak seorang murid tahun tiga berlari-lari bersama-sama rakannya sambil (9)…………………………. sesama sendiri. Aku cuba menasihati mereka namun tidak diendahkan. Aku meneruskan langkahku menuju ke kantin (10)…..……………. rakanku iaitu Amin dan Roslan.

Sewaktu aku bersama-sama rakan sedang berjalan sambil (11)..…………………… menuju ke kantin, tiba-tiba aku terdengar suara orang menjerit kesakitan. Tanpa (12)………………..…… masa, aku mengajak Amin dan Roslan pergi ke arah bunyi itu. Alangkah terkejutnya apabila aku melihat seorang budak tahun tiga yang pernah aku nasihatkan tadi (13)……….…………….. ke dalam longkang berhampiran kantin sekolah. Dia menangis teresak-esak akibat tangannya yang patah dan kepalanya yang berdarah. Aku dan rakanku lantas memberikan (14)……………………… yang sewajarnya kepada budak itu berbekalkan pengalaman ketika aku menyertai pasukan beruniform iaitu Pasukan Bulan Sabit Merah pimpinan Cikgu Sharom.

Antara langkah yang aku dan rakanku lakukan ialah pertamanya, kami bertiga (15)……………………… keluar dari longkang itu dengan berhati-hati agar tidak menambah lagi kesakitan yang sedang dialaminya. Sejurus selepas itu, aku meminta Amin pergi (16)……………………… guru yang bertugas pada minggu ini iaitu Cikgu Rahdi untuk memaklumkan akan kejadian ini. Amin bergegas pergi sebaik sahaja aku menghabiskan ayat yang terakhir manakala aku dan Roslan cuba untuk (17)……..………………….. bantuan awal sementara Cikgu Rahdi tiba.

Tanpa berlengah, aku (18)…….……………………….. budak itu dengan menasihatinya agar berhenti menangis dan menjelaskan bahawa kesakitannya akan beransur pulih jika banyak bersabar. Kemudian, aku dan Roslan mengangkatnya untuk dibawa ke bilik rawatan yang terletak tidak jauh dari tempat kejadian. Sebaik tiba, aku terus memasang kipas di dalam bilik itu. Roslan pula pergi mendapatkan peti (19)……..………………….. yang terletak di dalam almari. Lantas, aku terus mengambil kapas untuk membersihkan luka pada kepalanya agar darah berhenti mengalir dan aku juga cuba membuat anduh dan memakaikan (20)………………….. tersebut secara perlahan-lahan agar tangannya tidak terasa sakit. Bagi mengurangkan kesakitan yang dialaminya, aku memberikannya minum air suam dan mengusap kepalanya sambil menasihatinya agar banyak bersabar. Budak itu akhirnya mendengar apa yang aku nasihati. Aku berasa sungguh gembira.

Tujuh minit kemudian, Cikgu Rahdi pun tiba ke bilik rawatan lalu bertanya kepadaku apa yang telah terjadi. Aku menceritakan apa yang telah terjadi dan apa yang aku dan Roslan lakukan sebentar tadi. Cikgu Rahdi memuji kami kerana pantas bertindak. Kemudian, Cikgu Rahdi meminta kami bertiga membantunya membawa budak itu masuk ke dalam keretanya untuk (21)…………..……………. ke hospital. Kami semua telah mengikut Cikgu Rahdi ke hospital Durian Tunggal yang jaraknya lebih kurang 7 kilometer dari sekolahku. Dalam perjalanan, budak itu mengerang kesakitan lagi kerana tangannya yang patah masih terasa sakit semula. Kami semua memintanya agar (22)………..……………… kerana tidak lama lagi akan sampai ke hospital.

Sepuluh minit kemudian, kereta yang dipandu Cikgu Rahdi tiba di perkarangan hospital. Kami membantu membawanya ke (23)…….……….………… rawatan menggunakan kerusi roda yang terdapat di situ. Sebaik tiba, jururawat di situ memita agar kami berada di luar bilik rawatan sementara menunggu budak itu diberi rawatan. Ketika di luar bilik, Cikgu Rahdi meminta aku (24)…….……………………….. ibu budak itu menggunakan telefon bimbitnya untuk memberitahu bahawa anaknya kini berada di hospital kerana mengalami kecederaan akibat terjatuh. Dua puluh minit kemudian, ibunya tiba di (25)…….…………………….. bersama bapanya. Mereka kelihatan cemas. Namun, Cikgu Rahdi telah menjelaskan kepada mereka apa yang telah berlaku di sekolah pagi tadi. Ibu dan bapa budak itu yang merupakan jiranku telah (26)………………………………. terima kasih kepada kami bertiga kerana bertindak pantas memberikan bantuan awal kepada anaknya. Kami bertiga merasa bangga kerana berjaya membantu rakan dalam kesusahan.

Tidak lama selepas itu, seorang (27)………..…………….. dan jururawat keluar dari bilik rawatan dan berjumpa dengan ibu bapa budak itu dan memberitahu bahawa budak itu perlu dimasukkan ke (28)…………..…. selama seminggu bagi tujuan rawatan selanjutnya. Setelah mendengar berita itu kami bertiga telah bersalaman dengan ibu bapa budak itu sebelum pulang semula ke sekolah bersama Cikgu Rahdi. Sebaik tiba di kelas, kami (29)……………………… kepada guru kelas dan rakan tentang kejadian yang berlaku. Guru kelas kami juga memuji tindakan yang kami lakukan dan meminta semua murid memberikan tepukan yang gemuruh kepada kami tanda penghormatan. Kami bertiga bersyukur dan bangga kerana dapat (30)……………………..…. orang di dalam kesusahan. Benarlah kata pepatah bahawa buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Inilah pengalaman yang aku alami dan tidak dapat aku lupakan sehingga kini. Sekian.

Pilihan jawapan.

berbual-bual memberi hidup menceritakan membuang bersama kesan lupakan terjatuh memberitahu bertolak-tolakan bersabar sukar menenangkan kecemasan bantuan membantunya wad mengucapkan bilik dibawa menuju doktor menelefon anduh Peristiwa hospital menolong tangga kelas

Latihan 2.

Arahan. Jawab semua soalan berdasarkan cerita yang dibaca.

  1. Peristiwa ini berlaku pada usia “Aku” berapa tahun dan dalam darjah berapa?

...................................................................................................................................................

  1. Siapakah nama guru bahasa Melayu dalam cerita ini?

...........................................................................................

  1. Di manakah kejadian ini berlaku?

...........................................................................................

  1. Siapakah nama kawan “Aku”?

...........................................................................................

  1. Siapakah nama guru yang membawa budak itu ke hospital?

.....................................................................................................

  1. Senaraikan 6 tindakan yang dilakukan oleh tiga orang murid untuk membantu budak tersebut.

1)……………………………………………………………………………………………………..

2)……………………………………... ……………………………………………………………

3)……………………………………………………………………………………………………..

4)……………………………………………………………………………………………………..

5)……………………………………………………………………………………………………..

6)……………………………………………………………………………………………………..

Latihan 3.

ARAHAN: Berdasarkan rangka jawapan di bawah, buat karangan cerita selengkapnya.

Rangka jawapan.

Pengenalan

- Dalam hidup - peristiwa – sukar dilupakan – tinggalkan kesan – usia 10 tahun – sewaktu menuju kantin – rehat – bersama rakan

Isi-isi penting

1. keluar dari kelas - Cikgu membenarkan - ke kantin - menuruni tangga- ternampak murid berlari-lari - bertolak-tolakan - menasihati - tidak diendahkan

2. sedang berjalan - bual-bual - terdengar - menjerit kesakitan - pergi ke arah bunyi - terkejut - budak - terjatuh - longkang - menangis teresak-esak - patah – kepala berdarah - memberikan bantuan - pengalaman - pasukan beruniform

3. membantu - berhati-hati - memberitahu guru - kejadian - bantuan awal

4. menenangkan – menasihati - berhenti menangis - pulih – mengangkat - bilik rawatan - memasang kipas - peti kecemasan - kapas - membersihkan luka - anduh - minum air suam - mengusap kepala - sungguh gembira.

5. Cikgu tiba - bertanya - menceritakan - memuji - pantas bertindak - membantu keretanya – hospital - ikut - mengerang kesakitan - bersabar

6. tiba - bilik rawatan - kerusi roda - jururawat - luar bilik rawatan - diberi rawatan - menelefon - ibu - memberitahu - anaknya - hospital - kecederaan - terjatuh - ibunya tiba - kelihatan cemas - menjelaskan - merupakan jiranku - ucapkan terima kasih - bertindak pantas - bantuan awal - bangga - membantu

Penutup.

- doktor dan jururawat - berjumpa dengan ibu bapa - dimasukkan ke wad - rawatan - bersalaman - pulang - sekolah - di kelas - menceritakan - guru kelas dan rakan - memuji tindakan - tepukan yang gemuruh - bersyukur dan bangga - menolong - buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali- pengalaman tidak dapat - lupakan - kini.

No comments:

Post a Comment