09 April 2009

Pameran Buku Peringkat Negeri Melaka 2009 Suatu Catatan

Pengalaman bersama keluarga ke

Pameran Buku Peringkat Negeri Melaka 2009

Hasil karya…

Aisyah Hanapi

6 Bestari

---------------------------------------

Satu pameran buku telah diadakan pada hari Ahad yang lepas bertempat di MITC (Pusat Perdagangan Antarabangsa Melaka). Saya sekeluarga telah pergi ke pameran tersebut dengan menaiki sebuah kereta berjenama Toyota Altis. Kami bertolak dari rumah pada pukul 10.30 pagi dan sampai setengah jam kemudian.

Kami terpaksa mengharungi kesesakan di tempat meletak kereta. Ayah menyuruh kami menunggu di pintu masuk sementara ayah mencari tempat meletak kereta. Setelah sepuluh minit menunggu, kami pun masuk ke pameran tersebut bersama-sama. Terdapat ramai orang yang berada di pameran itu. Ada juga pelancong asing yang datang ke pameran itu.

Tujuan kami ke pameran itu adalah untuk membeli buku dan melihat pameran buku yang terdapat di situ. Ketika dalam perjalanan, saya terserempak dengan rakan sekelas saya, Adlina. Dia juga ingin membeli buku di situ. Setelah berbual ringkas, aku meneruskan langkah menuju ke gerai seterusnya. Aku ternampak sebuah gerai yang menjual buku kanak-kanak. Adik bersungguh-sungguh menyuruh ibu membelikan buku cerita yang bertajuk ‘Anak Arnab Melawan Serigala’. Ibu pun membelikan buku tersebut dengan harga RM 12.90.

Kemudian, kami meneruskan perjalanan. Sebaik tiba di sebauh gerai, saya, kakak dan abang sempat membaca buku dan majalah yang dipamerkan. Sambil membaca, kami meneliti isi buku tersebut sebelum membeli. Ayah telah membelikan saya sebuah majalah Dewan Pelajar. di situ terdapat juga pemeran berkaitan internet. Saya mendaftarkan diri untuk mempelajari tentang internet. Seorang pekerja pameran tersbut membawa saya ke sebuah komputer dan mengajar saya cara-cara membuka internet. Saya berasa sungguh gembira.

Di situ juga terdapat pelbagai pertandingan yang diadakan seperti mewarna, melukis dan bercerita. Saya telah mendaftarkan diri dalam pertandingan teka silang kata dan abang menyertai pertandingan bercerita. Adik pula menyertai pertandingan mewarna. Dengan sokongan keluarga, kami berasa yakin dan bersemangat untuk menyertai pertandingan itu. Saya menggunakan masa yang diberikan dengan teliti untuk menjawab teka silang kata tersebut. Setelah beberapa minit menunggu, akhirnya keputusan pun diumumkan oleh hakim. Kami berasa agak gementar dan berdebar-debar. Tiba-tiba saya terdengar nama saya disebut oleh pengacara majlis sebagai pemenang tempat pertama. Saya mendapat hamper, sijil penyertaan, piala dan wang tunai RM 200.00. Abang hanya mendapat tempat kedua manakala adik mendapat hadiah saguhati.

Kami terus melangkahkan kaki menuju ke gerai seterusnya. Satu perkara menarik berlaku iaitu kami dapat berjumpa dengan seorang karyawan iaitu Faisal Tehrani yang sedang mempromosikan novel terbaharunya. Aku sempat mengambil tandatangannya sebagai kenangan. Di gerai tersebut, kakak saya telah membeli sebuah novel yang bertajuk ‘ Bila Tuhan Berbicara’. Anggota keluarga saya berpendapat, pameran dahulu tidak semeriah sekarang dan dahulunya tidak menjemput karyawan-karyawan ke pameran seperti ini.

Akhirnya, setelah kami penat berjalan kami pun pulang ke rumah. Pada waktu itu jam menunjukkan pukul empat petang. Kami berasa sangat gembira dan berharap dapat pergi ke pameran yang lebih besar lagi pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment